Ik was net terug van een weekend weg met mijn familie. Lief werd aan me gevraagd hoe het was geweest. Ik explodeerde bijna van blijdschap – zo fijn was het weekend geweest. “Het was fantastisch. We hebben van iedere minuut genoten. Tot nu toe waren we van weekendjes weg of vakanties nog moeier thuisgekomen dan we weggingen. Een aantal keer hebben we zelfs eerder onze spullen gepakt, omdat het niet goed ging met onze kleine jongen. Dan waren we toch liever thuis.”

En toen kwam die opmerking.

“Ja en dat zie je niet op social media!”

Het raakte me.
Inderdaad, zulke momenten deel ik niet. Mijn social media is alleen maar ‘blij’. En dat terwijl ik er bij mijn klanten altijd zo op hamer: laat zien wie je bent! ‘Let me see your true colors.’

Maar die uitgeputte en bezorgde moeder, dat was ik ook, nog vrij kort geleden.

Had ik dat dan moeten laten zien?
Met welk doel dan?
Was je me dan niet snel zat geweest?
“Wat negatief zeg. En dan Blij Support als bedrijfsnaam hebben!” Ik zie het al helemaal voor me.

Of oordeel ik dan te hard?
Denk ik dan te veel voor de ander?
Had je het juist gewaardeerd?
Maakt me dat ‘echter’ en ‘geloofwaardiger’?
Had je misschien een gevoel van herkenning gehad?
Opluchting misschien zelfs, dat het bij mij ook soms verre van perfect is?

Nu moet ik ook toegeven. De naam ‘Blij Support’ nodigt niet erg uit om even flink te mopperen. En ergens maar goed ook! Want overall gezien ben ik gewoon dat blije ei. ‘Een manifestatie van Blij Support’ noemde een klant me zelfs.

Geweldig toch?

Maar goed. We zijn allemaal mensen. Het kan niet altijd goed gaan. Maar waarom staat het internet er dan vol van: perfecte plaatjes. We zijn allemaal happydepeppie, succesvol, maken de mooiste reizen en hebben een bruisend sociaal leven. En natuurlijk hebben we onze zware periodes gehad, maar daar zijn we inmiddels sterker uit gekomen dan ooit! De geleerde lessen delen we maar al te graag.

Maar waar zie je de verhalen van mensen die op dit moment in een rot fase zitten? Blijkbaar valt het niet mee om je online kwetsbaar op te stellen.  

Offline gaat kwetsbaar opstellen me een stuk makkelijker af. Maar dan kies ik zelf tegen wie ik het vertel. Ik zie hoe gereageerd wordt op mijn verhaal. Ik kan kiezen wat ik vertel. Bij de een laat ik meer zien dan bij de ander. Samengevat: je hebt controle. Dat heb je niet als je iets online zet.  

“Growing up in public” las ik laatst in een magazine. Klinkt echt geweldig en inspirerend. Maar ben jij bereid om jezelf te laten zien op je kwetsbaarst? Hoe ga jij hiermee om? Ik ben oprecht benieuwd naar jouw visie hierop. Reageer je op mijn blog? Openbaar of via info@blijsupport.nl? Alles is goed.

Zo. En nu ga ik slapen met een emmer naast mijn bed. Misselijk, spierpijn, duizelig, bleh! Ben al de hele week niet lekker. Chagrijnig ben ik ervan. Oh, too much information? Morgen ben ik vast weer blij! 😉

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketingcookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Tuurlijk, Irene!'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyverklaring.