“Ik heb geen idee waarover ik moet vloggen.”
“Wat heb ik nou te melden?”
“Ja, zo leuk en spontaan als jij dat doet, kan ik echt niet.”

Weerstand, weerstand en nog eens weerstand. Veel coaches en teachers die ik spreek, willen wel aan de slag met video, maar hebben 101 redenen waarom ze het nog niet gedaan hebben. De belangrijkste reden?

“Ik vind het moeilijk om op het podium te gaan staan, omdat in mijn werk mijn klant altijd centraal staat.”

Na het lezen van mijn blog, is dat probleem verholpen. Dus een waarschuwing vooraf: blijf je liever in je comfortzone? Wil je niet dat jouw ideale klant moeiteloos op je pad komt? Stop met lezen. Meteen!

.

.

.

.

Oh, cool! Je bent er nog! Tuurlijk ben je er nog. 😉

Niet echt ‘Blij Support’, lieverd.
Ik vond video’s maken in het begin ook super moeilijk en confronterend. Vlak voor ik op de knop record drukte stampte ik de tekst die ik had voorbereid nog even goed in mijn hoofd. ‘In je hoofd stampen’ zegt al genoeg. Wat ik vertelde kwam niet meer uit mijn hart.

Mijn hele leven hoor ik al dat ik snel praat. Dat ging mij dus niet gebeuren op video. Ik sprak de zinnen kalm en rustig uit waardoor mijn stem ook wat veranderde. Het werd een beetje ‘juffig’.

Als ik mijn video’s terug keek was ik zo streng voor mezelf. Onaardig ook. Wie dacht ik eigenlijk dat ik was om video’s te gaan maken? Verdien ik wel zo’n groot podium?

Maar ik geloofde zó in video, voor mezelf en voor mijn klanten. Ik bleef doorzetten. Ik had lieve en oprechte mensen in mijn omgeving die feedback gaven en dat hielp mij enorm. Op een avond heb ik zo hard gelachen. Bas keek bedenkelijk toen hij een video aandachtig bekeek. Toen de video was afgelopen keek ik hem verwachtingsvol aan. Hij vroeg of hij eerlijk mocht zijn. Au, tuurlijk mocht dat, graag zelfs, en ik zette mij schrap voor wat ging komen. “Het lijkt wel of je een gedicht voordraagt op de dam op 4 mei. Niet echt ‘Blij Support’, lieverd.” Ik had in tijden niet zo hard gelachen. Dat was inderdaad precies het probleem.

Even een stap terug. Waarom doe ik dit?
Ik wist zeker dat ik door wilde gaan met video, maar dit was niet mijn manier. De schrijver in mij had behoefte om mijn videodroom op papier te zetten. Waarom wil ik dit? Waarom doe ik dit? Wat wil ik ermee bereiken?

En terwijl ik dat voor mezelf in beeld bracht, werd het helemaal duidelijk. Ik zette mezelf op het podium en legde mezelf onder een vergrootglas. Het draaide om mij en juist dát zorgde ervoor dat het niet stroomde.

Alle negatieve gedachten en blokkades waren in één klap verdwenen toen ik mezelf niet meer belangrijk vond bij het maken van video’s, maar mijn klant.

Een mindset-shift die zorgde dat ik video’s maken leuk ging vinden en het me geen enkele moeite meer kostte om mezelf te zijn op video. Het zorgde voor een doorbraak waar ik nog elke dag profijt van heb. Een les die ik maar al te graag deel met mijn klanten en nu ook met jou.  

Zet niet jezelf in de spotlight als je video’s gaat maken, maar jouw ideale klant.
Nu denk je misschien: huh, maar ik ben toch degene die voor de camera staat? Helemaal waar. Maar het gaat niet om jou. Het gaat erom dat jouw ideale klant kennis met je kan maken en kan ontdekken dat jij de expert bent die ze nodig hebben. Dat doe je door waarde te delen, door te laten zien wie je bent, wat voor jou belangrijk is. Door verhalen te delen van klanten die je eerder geholpen hebt. Je kunt vertellen over mooie inzichten die je hebt gekregen of lessen die je geleerd hebt, of nog beter: te leren hebt.

Mensen houden van mensen.
Van echt.
Van oprecht.

Ze willen gezien worden.
Begrepen.
Geholpen.

Dus zet jouw klant maar weer lekker oud vertrouwd centraal. Dat is toch ook wat je het liefste doet? Tune in op degene die jij wilt bereiken bij het maken van video’s. Waar staat jouw ideale klant nu? Wat heeft die nodig en wat wil die zien van jou?

Verander de lens van de camera in het oog van jouw ideale klant. Kind kan de was doen. 😉

Merk je toch dat je ondanks deze tips vastloopt bij het maken van video’s? Neem dan gerust contact met me op. Misschien kan ik je direct op weg helpen met een tip en anders kijken we wat je nodig hebt om video ook voor jou te laten werken.

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketingcookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Tuurlijk, Irene!'. Meer over de cookies kun je lezen in mijn privacyverklaring.